Skip to content

Spärra kort - bankkort och kreditkort

Spärra ditt kort direkt om du:

  • tappat ditt kort eller kortet blivit stulet
  • upptäcker transaktioner som du själv inte gjort
  • förlorat mobil eller dator där kortnumret lagrats.

Du kan spärra ditt kort dygnet runt

Spärra ditt kort i internetbanken och appen

Om du har förlorat ditt kort, blivit bestulen på det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort kan du ringa oss. 
Spärra ditt bankkort i internetbanken

Spärra ditt kort via telefon

  • Ring 08-411 10 11 för att spärra kortet i Sverige. Vi har öppet dygnet runt.
  • Om du har förlorat ditt kort utomlands, ring +46 8 411 10 20. Vi har öppet dygnet runt.
    I vissa fall kan du även få hjälp med att få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort kostar 400 kronor. Kontakta kortservice utland för tips och råd angående ditt kort. 

Obehöriga transaktioner

Om du upptäcker obehöriga transaktioner som du själv inte har gjort ska du spärra ditt kort omedelbart.

Om du misstänker att någon har kommit över ditt kortnummer eller om du har förlorat en mobil enhet där kortnumret finns lagrat bör du också spärra ditt kort.

Tips!

  • Spara spärrnumren i din mobiltelefon så att du har dem nära till hands.
  • Du kan ansluta ditt nya kort till Apple Pay eller Samsung Pay direkt efter att det är beställt.

Vi hjälper dig