Säkerhet och bedrägerier

Säkerhet är viktigt och något vi lägger stort fokus på. Både för att du ska känna dig trygg och samtidigt skapa förståelse för hur du kan skydda dig mot bedrägerier. Du kan själv bidra genom att anpassa våra produkter efter dina specifika behov. På så sätt skapar vi – tillsammans – en hög säkerhet och minskar risken för bedrägeri.

För din säkerhet.

Skydda dig mot bedrägerier

Använd aldrig BankID eller säkerhetsdosan för att någon ber dig om det. Håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Och välj lägre beloppsgränser för överföringar och Swish. Det är tre heta tips för att undvika bedrägerier. Läs mer och öka tryggheten.

Spärrhjälp

Om du förlorat ditt BankID, ett kort eller din säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig sätta en spärr på kortet, dygnet runt. Är det ett bankkort kan du spärra det själv i internetbanken. Körkort spärrar du hos Transportstyrelsen.

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Påverka själv din digitala säkerhet

Vet du om att du kan anpassa våra produkter och påverka din säkerhet när du gör dina bankärenden digitalt? Du kan göra val om beloppsgränser, internetköp och automatuttag.

Trygghetskonto

Ett manuellt konto i din digitala värld.Där ditt sparkapital är extra skyddat.

Du ser ditt konto i Internetbanken, men kan inte själv göra uttag eller överföringar via denna kanal. Uttag görs via säkert meddelande i internetbanken och har en fördröjning på 3 bankdagar.

Logotyp för kampanjen Svårlurad
Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Tonårspojke på en tågstation som tittar in i kameran.
Young adult waiting at the train station

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram?

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. De bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. 

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Mer om säkerhet

Så motverkar vi penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden för oss. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss